دامین اتوریتی چرا مهمه؟
اگر وارد دنیای سئو شده باشی، حتماً اسم “دامین اتوریتی” یا همون Domain Authority زیاد به گوشت خورده. این اصطلاح رو شرکت Moz معرفی کرده و بهنوعی تبدیل شده به یکی از معیارهای اصلی برای سنجش اعتبار سایتها. اما خیلیها هنوز دقیق نمیدونن دامین اتوریتی یعنی چی، چه کاربردی داره و چرا اینقدر مهمه. توی این مقاله قراره همهچیز رو درباره دامین اتوریتی با هم مرور کنیم و ببینیم چطور میتونه روی رتبه سایت ما توی گوگل اثر بذاره.
دامین اتوریتی یعنی چی؟
خیلی ساده بخوام بگم، دامین اتوریتی یه نمرهست که از ۱ تا ۱۰۰ به هر دامنه داده میشه. هرچی این عدد بالاتر باشه، یعنی اون سایت اعتبار بیشتری داره و احتمال اینکه توی نتایج گوگل بالاتر بیاد هم بیشتره. درست مثل مدرسه که هرچی معدل بالاتر باشه، اعتبارت بیشتره، توی سئو هم هرچی دامین اتوریتی بالاتر باشه، شانست برای دیده شدن بیشتر میشه.
چه کسی دامین اتوریتی رو ساخته؟
ایدهی دامین اتوریتی اولین بار توسط شرکت Moz ارائه شد. این شرکت ابزارهایی برای تحلیل سئو داره و یکی از محبوبترین معیارهایی که به وجود آورد همین Domain Authority یا همون DA بود. البته گوگل مستقیماً از این عدد استفاده نمیکنه، اما چون این معیار به الگوریتمهای گوگل نزدیک طراحی شده، میتونه شاخص خوبی برای سنجش اعتبار سایت باشه.
فرق دامین اتوریتی با پیج اتوریتی
خیلی وقتها دامین اتوریتی با پیج اتوریتی قاطی میشه. پیج اتوریتی مربوط به اعتبار یک صفحه خاص از سایت هست، اما دامین اتوریتی اعتبار کل دامنه رو میسنجه. مثلاً اگه سایتت دامین اتوریتی بالایی داشته باشه، احتمال اینکه همه صفحات جدیدت راحتتر رتبه بگیرن خیلی بیشتره.
چرا دامین اتوریتی مهمه؟
اینجاست که میرسیم به اصل ماجرا. اهمیت دامین اتوریتی در اینه که:
-
نشون میده سایتت چقدر قابل اعتماده
-
بهت کمک میکنه رقبات رو بهتر تحلیل کنی
-
برای استراتژی لینکسازی خیلی مهمه
-
روی رتبهبندی کلی سایت توی نتایج گوگل اثر میذاره
نقش بکلینکها در دامین اتوریتی
یکی از مهمترین عواملی که روی دامین اتوریتی تاثیر میذاره، کیفیت و تعداد بکلینکهاست. یعنی هرچی سایتهای معتبر بیشتری بهت لینک بدن، دامین اتوریتیت هم میره بالا. اما حواست باشه، اینجا کیفیت خیلی مهمتر از کمیت هست. ده تا لینک از سایتهای معتبر خیلی بیشتر از صد تا لینک ضعیف ارزش داره.
ارتباط دامین اتوریتی با اعتماد گوگل
گوگل دنبال سایتیه که کاربرا بهش اعتماد دارن. وقتی دامین اتوریتی بالایی داشته باشی، یعنی الگوریتمها متوجه شدن که سایتت قابل اعتماده. اینطوری گوگل هم راحتتر صفحاتت رو توی نتایج بالا میاره. درست مثل یه دوست قدیمی که چون سالها شناختی، راحتتر بهش اعتماد میکنی.
دامین اتوریتی چطور محاسبه میشه؟
فرمول دقیقش دست خود شرکت Moz هست، اما عواملی که تاثیرگذار هستن شامل:
-
تعداد و کیفیت بکلینکها
-
میزان تعامل کاربرا با سایت
-
محتوای یونیک و ارزشمند
-
بهینهسازی داخلی (On-Page SEO)
-
عمر دامنه و سابقه فعالیت سایت
دامین اتوریتی چه عددی خوبه؟
این سوال خیلی تکراریه. واقعیت اینه که هیچ عددی بهتنهایی خوب یا بد نیست. باید دامین اتوریتی خودتو با رقبای مستقیم مقایسه کنی. مثلاً اگه رقبای اصلیت DA بین 20 تا 20 دارن، تو هم باید حداقل همون حدود باشی. اما اگه توی حوزهای مثل تکنولوژی کار میکنی که سایتهای بزرگ زیادی وجود دارن، باید به دامین اتوریتی بالاتر فکر کنی. یکی از خدمات تیم هانت افزایش دامین اتوریتی هست
اشتباهات رایج درباره دامین اتوریتی
خیلیها فکر میکنن فقط بالا بودن DA کافیه. در صورتی که این فقط یکی از معیارهای موفقیته. بعضیا هم میان لینکهای بیکیفیت میخرن فقط برای بالا بردن دامین اتوریتی، که این خودش میتونه باعث پنالتی شدن بشه. باید بدونی دامین اتوریتی یه مسیر بلندمدته، نه یه راه میانبر سریع.
چطور دامین اتوریتی رو افزایش بدیم؟
راههای زیادی برای افزایش دامین اتوریتی وجود داره:
-
تولید محتوای باکیفیت و یونیک
-
گرفتن بکلینکهای معتبر
-
بهبود سرعت سایت
-
بهینهسازی موبایل
-
افزایش تعامل کاربرا (کامنت، اشتراکگذاری و …)
-
حذف لینکهای اسپم
تاثیر محتوای یونیک بر دامین اتوریتی
گوگل عاشق محتواهای یونیک و کاربردیه. وقتی محتوایی تولید کنی که کاربرا واقعاً دنبالش باشن و بهش لینک بدن، دامین اتوریتیت هم تقویت میشه. یه جورایی محتوا مثل سوخت ماشینه؛ اگه سوخت باکیفیت بریزی، موتور هم بهتر کار میکنه.
تاثیر شبکههای اجتماعی روی دامین اتوریتی
هرچند شبکههای اجتماعی مستقیم روی DA تاثیر ندارن، اما وقتی محتوای سایتت توی شبکهها دستبهدست بشه، احتمال گرفتن بکلینک طبیعی بیشتر میشه. در نتیجه به شکل غیرمستقیم باعث افزایش دامین اتوریتی میشه.
دامین اتوریتی و رقابت در سئو
اگه بخوای بدونی چقدر برای گرفتن رتبه باید تلاش کنی، کافیه دامین اتوریتی رقبای خودتو بررسی کنی. اینجوری میفهمی آیا باید روی لینکسازی بیشتر کار کنی یا محتوای قویتر بسازی.
آیا دامین اتوریتی همیشه ثابت میمونه؟
نه، اصلاً. دامین اتوریتی یه معیار پویاست. یعنی ممکنه با تغییر الگوریتمها یا فعالیت رقبایت تغییر کنه. پس نباید فکر کنی یه بار به دستش آوردی دیگه همیشه ثابت میمونه. باید مدام روش کار کنی.
ابزارهای بررسی دامین اتوریتی
برای اینکه بدونی دامین اتوریتیت چند هست، میتونی از ابزارهایی مثل:
-
Moz Link Explorer
-
Ahrefs
-
SEMrush
-
Ubersuggest
استفاده کنی. این ابزارها نهتنها دامین اتوریتی رو نشون میدن، بلکه بکلینکها و رقبات رو هم تحلیل میکنن.
تفاوت دامین اتوریتی با ترافیک سایت
خیلیها فکر میکنن بالا بودن دامین اتوریتی یعنی حتماً ترافیک زیادی داری. در صورتی که اینطور نیست. ممکنه سایتی DA بالایی داشته باشه، اما چون روی کلمات کلیدی درست کار نکرده، ترافیک زیادی نداشته باشه. پس باید هر دو معیار رو کنار هم در نظر گرفت.
تاثیر عمر دامنه بر دامین اتوریتی
دامنههای قدیمیتر معمولاً دامین اتوریتی بالاتری دارن، چون سابقه بیشتری دارن و گوگل بهشون اعتماد بیشتری میکنه. البته این به این معنی نیست که دامنههای جدید شانسی ندارن؛ با محتوای خوب و لینکسازی اصولی میشه حتی از دامنههای قدیمی هم جلو زد.
آیا میشه دامین اتوریتی رو سریع بالا برد؟
واقعیت اینه که هیچ راه جادویی برای افزایش سریع دامین اتوریتی وجود نداره. این یه پروسه زمانبره و نیاز به صبر و استمرار داره. درست مثل ورزش کردن که اگه بخوای بدن سالم و قوی داشته باشی، باید مدتها تلاش کنی.
دامین اتوریتی و برندینگ
هرچی برندت بیشتر شناخته بشه، افراد بیشتری بهت لینک میدن. وقتی سایتت به عنوان یه مرجع شناخته بشه، خودبهخود دامین اتوریتیت هم رشد میکنه. پس کار روی برندینگ یه جور سرمایهگذاری غیرمستقیم روی DA هست.
دامین اتوریتی یا پیج رنک گوگل؟
خیلیها دامین اتوریتی رو با پیج رنک قدیمی گوگل اشتباه میگیرن. گوگل دیگه پیج رنک رو عمومی اعلام نمیکنه، برای همین DA تبدیل به یه معیار جایگزین شده. پس هرچند گوگل مستقیماً ازش استفاده نمیکنه، اما برای ما ابزار خیلی خوبیه.
تاثیر دامین اتوریتی در لینکسازی خارجی
وقتی میخوای برای سایتت لینک بگیری، اولین چیزی که نگاه میکنی دامین اتوریتی سایته. اگه DA بالایی داشته باشه، ارزش لینکش هم خیلی بیشتره. همین باعث میشه خیلی از وبمسترها حاضر باشن هزینه بیشتری برای بکلینک از سایتهای معتبر بدن.
نقش سئو داخلی در دامین اتوریتی
خیلیها فکر میکنن دامین اتوریتی فقط به بکلینک ربط داره. اما سئو داخلی مثل سرعت سایت، تجربه کاربری و ساختار درست محتوا هم تاثیر زیادی داره. گوگل همهچیز رو با هم میسنجه.
دامین اتوریتی و آینده سئو
با توجه به تغییرات الگوریتمهای گوگل، به نظر میرسه معیارهایی مثل اعتبار سایت و اعتماد کاربران اهمیت بیشتری پیدا کنن. یعنی دامین اتوریتی هم در آینده نقش پررنگتری خواهد داشت.
جمعبندی
دامین اتوریتی یه معیار فوقالعاده کاربردیه برای اینکه بفهمی سایتت چه جایگاهی توی دنیای سئو داره. هرچند گوگل مستقیم ازش استفاده نمیکنه، اما میتونه مثل یه قطبنما بهت نشون بده مسیرت درسته یا نه. یادت باشه، بالا بردن دامین اتوریتی یه مسابقه دو ماراتونه، نه دوی سرعت. پس باید با صبر، استمرار و استراتژی درست جلو بری.
سوالات متداول
آیا گوگل از دامین اتوریتی استفاده میکنه؟
نه، اما چون معیارش نزدیک به الگوریتمهای گوگل طراحی شده، میتونه شاخص خوبی باشه.
چقدر طول میکشه تا دامین اتوریتی افزایش پیدا کنه؟
معمولاً چند ماه تا یک سال زمان میبره، بستگی به استراتژی و فعالیتت داره.
آیا خرید بکلینک باعث افزایش سریع DA میشه؟
اگه بکلینک بیکیفیت بخری، بیشتر ضرر میزنه تا سود. بهترین روش لینکسازی طبیعی و اصولیه. تیم هانت با افزایش هزینه می تونه افزایش DA شما رو در چند مرحله انجام بده.
دامین اتوریتی بالای ۵۰ خوبه؟
بستگی به حوزه کاری داره. برای بعضی حوزهها 30 هم عالیه، اما برای حوزههای رقابتی باید بالاتر باشی.
آیا تغییر دامنه باعث کاهش دامین اتوریتی میشه؟
بله، چون با تغییر دامنه اعتبار قبلیت رو از دست میدی. البته با ریدایرکت درست میشه بخشی از اون رو حفظ کرد.
بهزاد ازند