آیا حساسیت غذایی مانند آلرژی غذایی است؟

آیا حساسیت غذایی مانند آلرژی غذایی است؟

شما به عنوان یک مادر جدید، چیزهای زیادی در ذهن خود دارید، به خصوص وقتی نوبت به قرار دادن فرزندتان در معرض غذاهای جدید برای اولین بار می رسد. هنگامی که کودک نسبت به غذایی که مصرف شده ابراز بیزاری می کند، والدین شروع به تعجب می کنند که آیا کودک آلرژی غذایی دارد یا خیر. به گفته کارشناسان، ممکن است با عدم تحمل یا حساسیت غذایی مرتبط باشد. این امکان وجود دارد که اصلاً هیچ کدام از اینها نباشد. و این فقط یک اتفاق است. تشخیص و درمان آلرژی در کودکان دشوار است، اما افزایش وحشتناک موارد آلرژی در میان نوزادان و کودکان نوپا، هر والدینی را در معرض خطر قرار می دهد. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، آلرژی غذایی در کودکان 50 درصد افزایش یافته است و از هر 12 کودک یک کودک به این بیماری مبتلا است.

والدین اغلب اولین کسانی هستند که تشخیص می دهند فرزندانشان به گروه های غذایی خاصی آلرژی دارند، اگرچه خودشان به طور کامل در مورد این بیماری ها آموزش ندیده اند. دکتر وانشیکا گوپتا آدوکیا، متخصص بارداری، زایمان و شیردهی، فیزیوتراپیست کف لگن و بنیانگذار، می گوید: اصطلاحاتی مانند آلرژی غذایی، حساسیت غذایی و عدم تحمل غذایی اغلب به اشتباه جایگزین می شوند، حتی اگر شرایط متفاوتی با پاسخ های متفاوت در بدن وجود داشته باشند. از ترهپی آلرژی های غذایی و حساسیت های غذایی دارای علائم همپوشانی هستند که در صورت ناآگاهی، تمایز بین این دو را دشوار می کند. متخصص تفاوت های کلیدی بین این دو را به اشتراک می گذارد.

آلرژی غذایی

در صورت بروز آلرژی غذایی، سیستم ایمنی بدن با شناسایی پروتئین های گروه آلرژیک خاص به عنوان یک “مهاجم مضر” (پاتوژن) پاسخ می دهد و بنابراین آنتی بادی های ایمونوگلوبولین (IgE) را برای مبارزه با مهاجم مشابه آزاد می کند. در نهایت، هر بار که همان مهاجم وارد بدن می شود، سیستم ایمنی با تولید بیشتر آنتی بادی های مشابه پاسخ می دهد و در نتیجه علائم آلرژیک ایجاد می شود. این پاسخ در عرض چند دقیقه تا دو ساعت پس از مصرف غذای حساسیت زا رخ می دهد. علائم آلرژی غذایی شامل استفراغ، اسهال، کهیر، گرفتگی عضلات، تورم زبان، خارش لب ها، مشکل در تنفس و اگزما است. مظنونین معمولی که باعث ایجاد حساسیت غذایی می شوند عبارتند از: شیر، تخم مرغ، صدف، بادام زمینی، گندم و سویا.

حساسیت غذایی

مانند آلرژی، حساسیت غذایی نیز شامل پاسخ سیستم ایمنی می شود، با این حال، هیچ واکنش IgE در این مورد رخ نمی دهد. در عوض، پاسخ ایمنی به حساسیت غذایی با تاخیر بیشتری همراه است و علائم ممکن است بین چند ساعت تا سه روز پس از مصرف غذای محرک ظاهر شوند. به همین دلیل، تعیین حساسیت غذایی به راحتی دشوارتر است. اعتقاد بر این است که اکثر کودکان با گذشت زمان از حساسیت غذایی خود بیشتر می شوند، اما برخی ممکن است تا آخر عمر باقی بمانند.


ما را از دیدگاه خود با خبر سازید